fredag 30. september 2011

Kom deg ut av komfortsonen din

Ønsker du å skape unike resultater så må du komme deg ut av komfortsonen din. 
Du kommer deg ikke ut av komfortsonen uten at du foretar en eller flere handlinger som setter deg i en tilstand som du ikke er 100% trygg på! 
Når man er utenfor komfortsonen så strekker man seg ofte litt lengre, og man flytter grensene for komfortsonen din. Du vil ettehvert se at det som føltes ukomfortabel før ikke føles så ukomfortabelt.
Alle har vel kjent på følelsene når man «trår» utenfor komfortsonen sin. Husker du følelsen første gang du:
  • Holdt en presentasjon
  • Tok din første salgssamtale
  • Booket ditt første møte
  • Møtte den første kunden
  • Holdt ditt første møte på annet språk enn morsmålet ditt
Gjør deg selv en tjeneste. Bryt opp i gamle mønstre. Kom deg ut av komfortsonen din. Ikke bare på jobben, men også privat, og du vil garantert blomstre.
Har du tips til hvordan man kommer seg ut av komfortsonen sin?
Henning Aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

onsdag 28. september 2011

«Sminking» av stillingstitler

Det har vært skrevet mye i media om hvordan kandidatene «sminker» CVen sin. Fiktive studier, fiktive jobber og referanser som absolutt ikke burde vært referanser. 
En nesten like stor utfordring er at bedriftene «sminker» stillingstitlene sine. Det lages mange «flotte» stillingstitler som ikke har noe med innholdet i jobben å gjøre. Kandidatene kaster derfor bort mye tid på undøvendige intervjuer. 
Hørte senest igår om en kandidat som hadde vært på intervju med en stor telecom bedrift. Stillingstitel Key Account Manager. Når han kom på intervjuet så viste det seg at stillingen innebar nysalg mot SMB markedet, og ikke eierskap til en eneste kunde. Det er definitivt ikke det en Key Account Manager skal gjøre.
Bedriften og rekrutteringsbransjen har defintivt en jobb å gjøre. Skap en felles «Plattform» for stillingstitler. Slutt å "sminke" de minst og mest attraktive stillingene. Kall en «spade for en spade». 
Ta en titt på stillingstitler på Linkdin.com, så vil du finne de mest utrolige stillingsnavn.
Hva kommer det av at bedriftene/byråene lager «fiktive» tittler på stillingene sine? Er det fordi jobbene er uattraktive, eller er det fordi kandidatene er mer opptatt av tittel enn innhold?
Henning Aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

"En avdeling/team blir aldri bedre enn det svakeste ledd"

Team arbeid er mer komplekst enn individuellt arbeid. Det krever mer samhandling og større dyktighet for å lykkes. Hvor mange ganger har man ikke opplevd avdelinger/team i bedrifter som har samme forutsetninger, men allikvel leverer store variasjoner i resultater?
Suksessen til «laget» bestemmes før det er dannet. Påse at du har med deg rett leder. Finn så mennesker som utfyller hverandre. De som lykkes best er de som finner forskjellige menneske typer som utfyller hverandre. Ansette 10 mennesker med samme personlige egenskaper blir neppe bra. Bygg lag. For å sammenligne med idretten så er det sjelden lurt å spille med 10 spisser. (Fotball)
Her er noen egenskaper du så bør ha fokus på når først avdelingen er ferdig «bygd»:
  • Vær fokusert på din egen selvbevissthet. Du må vite hva du tenker, og ikke minst hvordan du blir oppfattet.
  • Kommunikasjon. At du selv er bevisst på din egen kommunikasjon hjelper ikke noe om du ikke effektivt greier å uttrykke det.
  • Vis selvtillitt
  • Snakk «VI» ikke «jeg»
  • Ros
  • Respekt for medarbeiderene
  • Lytt
  • Konfliktløsning
  • Stol på dine ansatte
  • Ta initiativ
  • Vis ansvar
  • Deleger
  • Vis teknisk innsikt
  • Vis kommersielle innsikt
  • Konsekvent
  • Forstå individet og samspillet dem imellom
  • ++++
Vær også klar over at en effektiv og dominerende person kan ødelegge en stille og rolig «team arbeider». Tenk på plassering av individene.
Effektive team består av personer som åpent deler sine perspektiv. Deler og jobber sammen mot mål de har eierskap til dem. 
Har du opplevd hvordan gode team, avdelinger, bedrifter skiller seg fra andre? Hvordan diffrensierte de seg fra de midnre gode teamene?
Henning Aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

tirsdag 27. september 2011

Spennende Facebook undersøkelse fra Pagemodo

Lytt til kunden din

Ønsker du å skape det perfekt forholdet til kundene dine, så start med å lytte til dem. Det kan virke som en enkel ting, men ofte er vi så opptatt av å tilby våre produkter og tjenester at vi glemmer å lytte til hva kundene sier. Hvordan skal du greie å finne ut hva kunden virkelig ønsker om du ikke lytter til hva de sier?
Hvordan hadde du reagert om du hadde opplevd dette hos legen din: 
«Du har vært plaget av hodepine i lang tid, og du oppsøker en lege. Du forteller at du har hatt vondt i hodet i lang tid. Legen skriver så ut tabletter uten yttligere spørsmål eller undersøkelser.. Hadde du gått ut med en god følelse? - Neppe»
En god lege ville selvfølgelig her lyttet til hva du hadde å si. Kombinert med det stillt spørsmål og gjort nødvendige undersøkelser. For så å anbefale produkt/eller behandling som forhåpentligvis ville løse plagene dine.
Konklusjonen er at uansett hva du driver med, hva du selger, hva du ønsker å oppnå så lytt til kundene dine. Ofte vet du ikke hva som skal til for å tilfredstille kundens behov. Mitt tips er: LYTT enda mer enn du gjør idag.
Henning Aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

Følger du selskapets visjon? #salgstips


De fleste selskaper har en visjon (drøm) om hvor de ønsker at bedriften skal være om X antall år. Den står som oftest «pent» nedskrevet i forretningsplanen, og der stopper ofte visjonen.. 
Du som selger er ute å fronter markedet og bør til enhver tid være bevisst på selskapets visjon. Har ikke ledelsen i selskapet du jobber for vært dyktige nok til å synliggjøre visjonen, så påse at du finner ut av hva visjonen er. Jobb etter den, og ha den alltid i «bakhodet» når du er ute hos kundene dine.
Kombinert med det påse at du har din egen visjon. En visjon hvor du ser for deg hvordan du ønsker at ting skal være om 5,10,15 år. Lag en plan for det. Etabler visjonen. Lag en struktur for hvordan du skal nå visjonen din. Skriv det ned, se på visjonen ofte og tilpass visjonen din om du merker at du endrer retning for hvor du vil.
Hvordan er din bedrift til å synliggjøre visjonen sin, og hvordan jobber dere mot selskapets visjon?
Skap en fortsatt fin uke!
Henning Aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

torsdag 22. september 2011

Før du kritiserer noen, så tenk på dette!


1.      Gi kritikken til den du vil kritisere, ikke til de som ikke fortjener det
2.      Kritiser ikke når det er andre å tilstede. Gjør det under "4 øyne"
3.      Sammenlign ikke med andre kollegaer.
4.      Fremfør kritikken så snart du får en passende anledning. Ikke utsett.
5.      Ikke gjenta deg selv
6.      Forsøk og bare å kritisere en sak avgangen
7.      Ikke gi varsel på forhånd om den kritikken du har tenkt å gi
8.      Be ikke om unnskyldning for kritikk som du mener er berettiget
9.      Unngå ironi
10.   Unngå å diskutere motpartens motiver
11.   Glem aldri at hvis du aldri gir andre ros, kan du heller ikke vente at vedkommende skal stille seg positiv til din kritikk.

Med vennlig hilsen

Henning aarsand
HENNING AARSAND CONSULT  http://on.fb.me/c9LQN7

onsdag 21. september 2011

Bensinstasjonsmarked i endring.

Bensin og diesel priser i Norge engasjerer. Det går nesten ikke en dag uten at man leser om ting som er relatert til nettopp dette. 
Jeg har tidligere skrevet om hvordan markedet fungerer, men skal gå litt mer i dybden nå. Norge består av få aktører. Statoil (123), Shell (Shell express), Esso (Esso Express) Yx (Uno-X) og de små aktørene St1 og Best. Det er enorme variasjoner i priser. Med få km mellomrom kan en og samme aktør ha priser som varierer med langt over en krone forskjell på literen. 
Det «popper» opp med selvebetjente stasjoner! Noe som fører til skjerpet priskonkurranse, og det festligste med det hele er at enkelte selskaper sine egne selvbetjente stasjoner går i direkte konkurranse med egne betjente stasjoner. 
Selskapene som kombinerer drift av betjente og selvbetjene stasjoner vil slite enda tøffere fremover, og flere kommer til å rendyrke konseptene sine. (Tror jeg)
Kombinert med det kommer selskapene til å legge ned mange ulønnsomme stasjoner. 
Nå er det til og med snakk om å fjerne salg av røyk på betjente bensin stasjoner, noe som kommer til å føre til «kroken» på døren for flere stasjoner. Søndagsåpen butikker stjeler og vil stjele enda mer av dagligvare salget. 
De fleste store aktørene har, og noen er fortsatt til salgs i Norge, men det kreves voldsomme økonomiske muskler for å ta over. Derfor få potensielle kjøpere. Det norske drivstoff markedet er heller ikke så veldig interessant for store utenlandske selskaper. Vi er ett lite land med få innbyggere, og lange avstander.
Litt om aktørene:
Shell:
Største aktør i Norge. Har en veldig uklar strategi/visjon iforhold til det Norske drivstoff markedet. De ønsker å være litt av alt.. Service, lavprisaktør og ferskmat selgere. Bruker enorme summer på radio reklame for «pølser og brus». Virker rotete og bærer preg av desperate forsøk på å tjene penger. Virker neppe. Masse rotete rabattordninger. Må nok igjennom store endringer, eventuellt selges. St1 har kjøpt Shell i Sverige. 
Statoil:
Kanskje den aktørene som lykkes best om dagen av de store. Skilt ut retaildriften. Rendyrker konseptet. Rene fine stasjoner og god beliggenhet på mange av stasjonene. Prøvd å kjøpe opp JET noe de heldigvis ikke fikk lov til.(Dyrerer bensin/Diesel) I Sverige fikk Statoil kjøpe deler av JET, og i Sverige «leaser» Statoil merkenavnet JET av ConocoPhillips i X antall år. Noe ikke forbrukerene i Sverige er klar over .. tror jeg.. Sier litt om hvor godt merknavnet JET, er og hvor «lite» godt merkenavnet 123 er.
YX/UNO-X:
Eid av Reitan gruppen. Reitan lyktes ikke med Rema Bensin, men kommer til å lykkes med YX/Uno- X. Prøver å «blåkopiere» JET konseptet. (t.o.m neste samme slagord) Hentet inn dyktig kompetanse fra JET, rendyrker selvbetjent konseptet og bedre oppfølging av stasjonene sine. Vil stjele markedsandeler fra de andre aktørene.
Esso:
Driver som de har gjort i Norge i alle år. «Ruller og går». Klar trend at de har endret dagligvare konseptet sitt. En nødvendighet pga søndagsåpne butikker.  Har min tvil til at Esso hadde etablert seg i det norske markedet idag.
St1:
Gamle JET. Driver konspetet videre i Norge slik JET gjorde det. Rene fine stasjoner, ingen uoversiktlige rabattordinger og samme pris til alle. Kun etablerte på «stor» Østlandet. Fortsatt en veldig brysom aktør for de store selskapene, og en lykke for forbrukerene som bor i omerådene hvor St1 er etablert.
Best:
Selveide bensinstasjoner. Utsprung av grunneier som ikke godtok Statoil og Shell sine vilkår for drift. Etablerte seg så under merkenavnet Best. Lokasjon og utseende på stasjonene innbyr ikke kundene til «dans».
Forbukerene kommer nok også fremover til å merke enorme lokal variasjoner på prisene. Mandag og torsdag formiddag er fortsatt de to tidspunktene du som forbruker bør tanke. Prisene går med noen unntak alltid opp mandag og torsdag formiddag. Kun en «type» aktør kunne endret dette, og den aktøren er pr dd ikke i det norske markedet. Hvem det er får jeg komme tilbake til.

tirsdag 20. september 2011

Hvordan finne rett leder? ..tenk på dette..

Feilansettelser koster bedriftene store summer, og det er desverre ikke noe fasitsvar på hvordan man finner den rette lederen.
Uansett ser man gang på gang at man ansetter ledere på feil grunnlag. 
Min erfaring er:
  1. At byrået som skal finne lederen ikke kjenner organisasjonen godt nok
  2. Det legges ikke nok fokus på hvilke resultater kandidaten tidligere har skapt
  3. Man sjekker ikke «riktige» referanser. 
  4. Man legger for stor vekt på utdannelsen kandidaten har, mindre på erfaringen. (I mange tilfeller kommer ikke den rette kandidaten engang på intervju grunnet manglende utdannelse)
  5. Man ansetter ledere som er for homogene resten av ledergruppen
  6. Man slurverer i intervjufasen
  7. Synliggjør ikke forventingene til jobben godt nok
  8. Ansetter ledere som er for like en selv.
  9. At den tiltenkte lederen ikke er motivert nok
  10. At lederen ikke har rett motivasjon
  11. At kandidaten mangler relevant erfaring
  12. At man ikke er dyktige nok til å klargjøre om kandidaten er en «vi» leder, eller «jeg» leder.
  13. For mange inkompente rekrutteringsrådgiver uten relevant erfaring. (Med all respekt for alle som kan faget)
  14. Manglende erfaring internt i bedriften
  15. Lederen mangler karisma + evnen til å «løfte» sine ansatte
Hva legger du fokus på når du skal ansette ny leder?
Med Vennlig Hilsen
Henning Aarsand
Følg Henning Aarsand Consult på facebook: http://bit.ly/daVrjP

mandag 19. september 2011

Hvordan komme over skuffelser?

Tenk på dette om/når du prøver å komme over skuffelser:

  • Vær tolmodig. Ting tar tid.
  • Ikke stress prosessen
  • Beskytt deg selv. Unngå mennesker som sier at «alt skjer for en grunn», eller de som sier at skuffelsene blir tiltrukket av feil tanker. 
  • Skuffelser/trøbbel er en uunngåelig del av livet, hold hodet høyt. Se det i øynene og bestem deg for å takle skuffelsen
  • En sprekk i ekteskapet, karrieren eller andre personlige ting betyr ikke at livet ditt er ødelagt. Det er bare noe du må igjennom som igjen vil utvikle deg
  • Skriv om skuffelsen(e). Skrive om vonde følelser og følelsesmessige hendelser lindrer stress og fremmer helbredelse på mange nivået. Lag en journal ( Dr. James Pennebaker, University og Texas)
  • Begynn på nytt. Hver skuffelse gir deg muligheten til å begynne på nytt. Nye blanke ark.
  • Vær forsiktig. Ikke straff deg selv. Snakk til deg selv med godhet. Samme måten som du ville gjort til en venn som var i en vanskelig situasjon.
  • Tro på mirakler. De skjer ofte når du minst venter det.
  • Aldri mist troen. Det er alltid håp!
  • Ignorer kritikerene!
Hvordan håndterer du skuffelser? Har du noe teknikker for hvordan du håndterer det?
Med Vennlig Hilsen
Henning Aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

Salgskommunikasjon - Det enkle er ofte det beste


Enkel salgskommunikasjon som kan og vil forbedre resultatene:
  1. Snakk med kundene dine
  2. Besvar spørsmål fra kundene dine. (Mail, telefonsvarer, sosiale medier, nettsider)
  3. Vær positiv! 
  4. Ta kundenes tilbakemeldinger seriøst, og løs utfordingene for/eller sammen kunden
  5. Hold avtaler. Avvik fra avtalen bør tas tak i omgående
  6. Gi mer enn kunden forventer, og synliggjør det
  7. Vis at du verdsetter kunden med handling
  8. Lytt, lytt lytt. Skal du selge ett produkt, tjeneste eller ide, så lytt først..
  9. De fleste kunder liker å snakke om seg selv. La de få lov til det.
  10. Snakk til kunden som at de er unike
  11. Ros kundene. (..men ikke overdriv)
  12. Smil! 
  13. Vær bevisst på ditt eget kroppsspråk. Det sier ofte mer enn ord..
Hva legger du fokus på ovenfor dine kunder?
Med Vennlig Hilsen
Henning Aarsand
Følg Henning Aarsand Consult på facebook: http://bit.ly/daVrjP

tirsdag 13. september 2011

Gjør det enkelt..

Kompliserer du ting for mye?  
Noen gjør «sport» i å bruke fine fagutrykk istedenfor å bruke ord som kunden skjønner. Hvordan skal du greie å selge til kunden om han ikke forstår hva du prater om?
All kommunikasjon, uansett om det er en annonse, ett blogginnlegg eller en salgssamtale/møte må forenes med kundenes/mottakerens virkelighet. 
Snakk samme språk som kunden. 
Sett deg nøye inn i hvem du skal møte.
Kutt ut kompliserte ord  
De fleste kompliserer salgsmøtene/samtalene for mye, og i mange tilfeller er det årsaken til at man ikke selger. 
Bruk tid på å skape en presentasjon som gjør det enkelt for kunden å forstå hva du selger. 
Hva er dine erfaringer?
Med Vennlig Hilsen
Henning Aarsand
Følg Henning Aarsand Consult på facebook: http://bit.ly/daVrjP

Vis respekt for andre sin tid!

Tid er en knapphetsfaktor for de fleste! Vis derfor respekt for tiden til dine medarbeidere kunder og samarbeidspartnere.
Her er noen tegn på manglende respekt for andres tid:
  • Du kommer for sent til møter
  • Du informerer for sent om kommende møter, og gir ikke alternativer for møtetidspunkt
  • Du holder deg ikke til agendaen, og avslutter ikke møtene til avtalt tid
  • Du avbooker møtet noen timer før møtet skulle vært gjennomført
  • Du stiller uforbredt til møtet
  • Du driver med andre ting under møtet. Sender mail, sms eller går ut for å ta en telefon
  • Du har ikke påsett at alt det tekniske man trenger til møtet fungerer som det skal
  • Du informerer ikke kundeservice o.l om at dere er i møte, og hvor lang tid møtet vil vare
  • Du bombaderer dine ansatte med e-post gjennom dagen istedenfor å samle opp spørsmålene, informasjonen til en mail
  • Du svarer ikke på mailer og henvendelser internt og eksternt
  • Du viser tydlig at du ikke har gjort grundig nok undersøkelse ovenfor kunder og samarbeidspartnere. Eks: Så dere har en blogg?
Dette var noen eksempler. Ha respekt for andre sin tid. 
Vær tilstede og delta aktivt når du bør gjøre det.
Har du andre eksempler? Kom gjerne med innspill.
Med Vennlig Hilsen
Henning Aarsand
Følg Henning Aarsand Consult på facebook: http://bit.ly/daVrjP

Ledere som lykkes

Med utgangspunkt i Kouzes og Posners bok «Sjefer som lykkes»
Ledere som ønsker å oppnå usedvanlige restultater bør utfordre prosessene. Ikke er de redde for å ta sjanser, og de søker og griper nye utfordinger. 

Her er noen av konklusjonene fra boken "sjefer som lykkes":
  1. Alle tilfellene av «ledere på sitt beste» som de analyserte, har innvolvert en eller annen form for utfordring. Et banebrytende nytt produkt, en ny og spennende tjeneste, en ny lov som er blitt forsøkt vedtatt, en revlusjonerende endring av et byråkratisk system i militæret eller etablering av en ny virksomhet. Ingen leder hevdet at de hadde vært på sitt beste ved å bevare status quo. Kort sagt utfordret alle de beste lederene prosessene.
  2. Ledere er pionerer - personer som er villige til å ta steget ut i det ukjente. Personer som er villige til å ta sjanser og eksprimentere for å finne nye og bedre måter og gjøre ting på. Men det er ikke alltid lederene selv som skaper nye produkter, tjenester eller prosesser. Nye produkter og tjenester utvikles som regel av kunder, klienter,  leverandører og de som jobber i første linje. Nye prosesser utvikles som oftes av dem som utfører arbeidet. Av og til kaster en dramatisk ytre begivenhet oss ut i en helt ny situasjon.
  3. Lederens viktigste oppgave er å annerkjenne gode ideer og gi dem støtte. Ledere vet godt at eksprimentering, innovasjon og forandring innebærer risiko - faren for å mislykkes blir selvsagt større når man prøver noe nytt - men de lar seg ikke stoppe av det.
  4. Nøkkelen til suksess er evnen til å lære av feilene man gjør.
  5. Lederene som oppnådde de beste resultatene var dyktige motivatorer og hadde store fokus på å oppmuntre sine medarbeidere. Det å vise takknemlighet for jobben den enkelte gjorde var en meget viktig faktor for suksess.
Med Vennlig Hilsen
Henning aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

tirsdag 6. september 2011

Hva kjennetegner en suksessfull salgssjef?

  • Følger selskapets visjon, og kommuniserer/viser det tydlig og ofte til sine ansatte
  • Evner å sette krevende men oppnåelige mål
  • Flink til å analysere selgeren sine behov og ønsker
  • Positive holdninger. Går foran som ett godt eksempel
  • Er bevisst på at menneskene er hans viktigste ressurs
  • Flink til å gi hyppige tilbakemelding og relevant informasjon
  • Flink til å bygge en «vi» kultur
  • Følger selgerene tett opp. (en til en)
  • Holder seg oppdatert ved å jobbe aktivt mot sluttkunden
  • Innser viktigheten av egen faglig utvikling
  • Følger opp kunden ved å ringe dem – kontakt med potensielle kunder for å finne ut hvilke behov og synspunkter de har.
  • Flink til å dele dine erfaringer, og skape bilder for selgerene på hvordan de kan gjøre ting
  • Faglig sterk. Både innen salg, marked og egne produkter/tjenester
  • Ser verdien av å behandle noen klager fra kundene – finn ut hva kundene opplever som problematisk.
  • Delta i kundemøter med bedriftens viktigste kunder
  • Analyserer kundene. Ringer opp eksisterende og nye kunder
  • Ber om tilbakemeldinger  – fra selgerne, ledelsen og kundene.
  • God lytter. Lytter til selgerene og viser ved handling at du setter noe av det de sier ut i praksis
  • Dyktige til å delgere for å utvikle
  • Stiller opp for selgerene. Hvis en kunde ikke er fornøyd, så forsvar selgeren dine og tro på dem. Ikke døm før du har hørt begge sider av historien.
  • Gi selgerene hyppige positive tilbakemeldinger. Gi ti ganger så mye positive tilbakemeldinger som negative. Oppmuntre til suksess med støttende adferd.
  • Bruker tid til opplæring og motivasjon. 
  • Still klare krav
  • Alle kan gjøre feil. Tilgi.
  • Ros i plenum, ris under 4 øyne.
  • Har gode/motiverende belønningsordninger for de ansatte
  • Hjelper sine ansatte opp og frem karrieremessig
Hvilke andre punkter burde vært med på denne listen?
Skap en fortsatt god uke!
Med Vennlig Hilsen
Henning Aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook:

Selger? Dette bør du ha fokus på..


1. Speil kunden. Oppfør deg som kunden
2. Snakk samme språk som kunden og unngå faguttrykk hvis kunden ikke kjenner disse.
3. “En god selger har store ører og liten munn” – Få kunden til å stå for det meste av pratingen. Still spørsmål og vær oppriktig interessert i det han/hun sier.
4. Få delaksept gjennom salgssamtalen.
5. Tren masse og få bistand. Det er ikke alltid lett å se sine egne utfordringer.
6. Aldri gi opp.
7. “Føl deg frem” om folk er interessert, og styr unna hvis du ikke har en sjanse.
8. Selg produktet / tjenesten til deg selv, før du prøver å selge til kunden. Du må selv gå god for produktet, ikke late som. (mener ikke at du skal gjennomføre et salg til deg selv, men du må være selv overbevist om produktets fordeler).
9. Finn ut hva kunden er opptatt av, og spinn videre på det.
10. Prospektering.
11. Behovsanalyse.
12. Lær deg forskjellen på åpne og lukkede spørsmål.
13. Få bekreftelse på at du har en avtale.
14. Bruk maks 2-3 salgsargumenter.
15. Lær når du skal benytte åpne/lukkede spørsmål.
16. Selg IDEER om hvordan produktet kan brukes, ikke selve produktene. Salg handler om hvilken APPELL disse ideene har på kunden.
17. Våg å være annerledes.
18. Kle deg etter kunden. Passer dårlig å komme i dress om du skal i et møte på en byggeplass.
19. Bruk uttrykk som kunden forstår – selv om det kan være fristende å bruke faguttrykk som høres fancy ut.
20. Gi deg selv en urettferdig fordel ovenfor andre selgere. Jobb hardere og mer enn dem.
21. Få kunden til å føle seg bra før du snakker om produktet ditt.
22. Vær helt ærlig. Det lønner seg.
23. Gi kunden 2 valgmuligheter.
24. Gi kunden større verdi enn det de betaler. Noe gratis er alltid populært.
25. Skap tillit og bruk tid på å få referanser. Spør etter leads fra kunder, bruk alle relasjoner som er overhode mulig å bruke (kunder i samme områder, samme bransje, samme størrelse, samme behov, kjente varemerker, eksempler osv).
26. SPØR hvis du er i tvil om noe. Ikke lat som om du er smartere enn du er.
27. Forbered det NESTE salget til samme kunde.
28. Få en closing på salget når det er mulig. Bestem deg for at du skal ha et JA eller NEI før du går.
29. Etter salget: Spør om kunden har noen bekjente som trenger produktet.
30. Løs kundens/klientens opplevde problem.
31. Vis frem fordeler og tilby.
Savner du noen punkter?

Med Vennlig Hilsen
Henning Aarsand
Følg Henning Aarsand Consult på facebook: http://bit.ly/daVrjP

søndag 4. september 2011

Hva bør en salgsplan inneholde?

De fleste bedrifter har idag en plan for hvordan man skal jobbe med salg på oprativt og strategisk nivå. Alle har kortsiktige og langsiktige mål og salgsplanen skal være et  verktøy som skal brukes aktivt for å nå målene. 

Enkelt sagt kan man si at salgsbudsjettet + aktivitetsprogrammet = salgsplanen
Salgsplanen bør innehold følgende ting:
  1. Salgmål - Kortsiktige og langsiktige mål
  2. Strategi - Hvordan dere skal nå målene
  3. Salgsprogram - Hvordan og når skal virkemidlene brukes
  4. Aktiviteter - Herunder handlingsplaner, logistikk, koordinering og tidsplaner
  5. Kvalitetssikring - Kontrollfunksjon av salgsplanen
Påse at markeds/kommunikasjonsplanen er nøye koordinert med salgsplanen. 

Med Vennlig Hilsen

Henning Aarsand
+4745002040
Følg Henning Aarsand Consult på facebook: